Izložba fotografija Zorana Kanlića koje oslikavaju ljudske emocije i drugu stranu rata .

0
65

Udruženje za afirmaciju kulture i umjetnosti Zvono, povodom druge godišnjice smrti fotografa Zorana Kanlića, organizuje izložbu njegovih fotografija, a riječ je o fotografijama ratnih portreta Sarajeva koja se u Galeriji Zvono izlažu zahvaljujući ideji fotografa Zorana Lešića.

Kanlićev kolega i prijatelj Dženat Dreković istakao je da je za fotografiju bitna emocija, a ne ono što se nalazi na njoj.

Komentirajući činjenicu da su na ovoj izložbi predstavljene crno bijele fotografije, Dreković je rekao da je Zoran Kanlić u tom trenutku (ratnom) to mogao raditi, jer nije imao kolor filmove. Također, podsjeća da je to bilo vrijeme kada su fotografi bili jako limitirani s negativima, mlimetarskim filmom.

– Možda je to ograničenja u tom trenutku bio i podstrek za veće razmišljanje i promišljanje – smatra Dreković.

On je podvukao da je Kanlića interesovala ljudska duša i emocija, a ne ljudska patnja.

– On jednostavno nije upadao u kliše da snima rat, kao mnogi drugi fotografi. Ono što je on snimio je neki vid vizuelne groteske. Spajao je nespojivo. Imate nasmijane ljude, imate kafanu. Imate jednu sreću u vremenu i trenutku kada vas neko granatira, kada neko pokušava da vam oduzme život – kaže Dreković, dodavši da Kanlić tu grotesku prikazuje poetski.

Sin Zorana Kanlića, dizajner Bojan Kanlić prisjetio se kako je kao dijete gledao proces stvaranja ovih fotografija te smatra da je njihova vrijednost u tome što ti portreti pokazuju emociju.

Inicijator izložbe Zoran Lešić zapisao je da je Zoran Kanlić obilazio kafiće i klubove koji su (nekako) radili za vrijeme rata i fotografisao ljude koje je poznavao iz, kako on kaže, “normalnog“ života. Parove koji plešu, prijatelje koji uživaju u cigareti i kafi. Snaga njegovih fotografija leži upravo u tom bolno iskrenom prikazivanju očaja, usamljenosti i praznine čovjeka izgubljenog u ratu.

On je tim, naizgled ne-ratnim fotografijama, zapravo dao najvjerniju prezentaciju rata i stradanja civila u ratnom Sarajevu. Crno-bijela tehnika, koju je možda koristio više iz nužnosti, a tek onda kao preferirani izbor, savršeno odgovara raspoloženju. Kanlić je, kaže Lešić, majstorskim printom izvukao najviše iz negativa koje je obrađivao u najneobičnijim okolnostima.

-Imajući u vidu da su sve ove fotografije napravljene u ratnom okruženju, snimane pod minimalnim postojećim svjetlom, da su ponekad namjerno razoštrene i slabog kontrasta, govore o Kanlićevoj sposobnosti da tu na izgled tehničku nesavršenost pretvori u perfekciju fotografskog oslikavanja atmosfere ratom narušenog grada i svakodnevnog života njegovih nesretnih građana – napisao je Zoran Lešić povodom Kanlićeve izložbe, koja je prvobitno bila predstavljena u Holandiji u sklopu Eastern Neighbor Film Festival-Filmhuis.

Zoran Kanlić rođen je 1954. godine. Tokom karijere priredio je veliki broj samostalnih izložbi u Sarajevu i diljem Evrope. Bio je član ULUPUBiH-a. Preminuo je 2020. godine.

Izložba “Ratni portreti Sarajeva” Zorana Kanlića bit će otvorena u Zvonu večeras u 18 sati, a svi zainteresirani će je moći posjetiti do 15. augusta.